Hidak a Duna felett 1.
A terveknek megfelelően 2002.III.17-én lezajlott
a program. Ezúton is szeretném megköszönni az elismerő szavakat, melyeket
a túra megszervezéséért és lebonyolításáért kaptam. Mivel az egyetlen összefoglaló
munka (Dr. Gáll Imre:A budapesti Duna-hidak)1984-ben jelent meg, a nagy
érdeklődésre való tekintettel röviden összefoglalnám hídjaink építéstörténetét
(időrendben) mindenki számára, akit a téma érdekel, és nem tudott részt
venni kirándulásunkon.
Kezdeném „sétánkat” a Lánchíddal, amelynek építését
az 1836.évi XXVI tc. rendelte el. A híd tervezője William Th. Clark angol
mérnök Széchenyi István és Sina György bécsi bankár megbízásából látott
munkához. Ő bízta meg névrokonát, Adam Clarkot a helyszíni munkák irányításával,
amelyek 1840-ben megkezdődnek. ”Ma tették le a legelső kövét a polgári
egyenlőségnek”-írta naplójában Kossuth Lajos ekkor. (A hídon minden áthaladónak
vámot kellett fizetnie. A hídvámot csak 1918-ban törölték el…) Az 1848/49-es
szabadságharc idején a félig kész hidat hol az egyik, hol a másik fél akarta
használhatatlanná tenni. A kész műtárgyat csak a harcok elülte után, 1849
november 20-án avatta fel a magyarok esküdt ellensége: Julius von Haynau
báró. A munkákhoz kapcsolódik a Várhegy alatti alagút (Adam Clark munkája),
és a hídfőket díszítő négy oroszlánszobor (Marschalkó János alkotása).
Mindkettőt 1852-ben adták át, illetve avatták fel. Az átadás után eltelt
50 év alaposan megviselte a hídszerkezetet, ezért elhatározták kicserélését.
Ezt a munkát 1914/15-ben végezték el. Ez a hídszerkezet esett áldozatul
az esztelen fasiszta rombolásnak 1945 januárjában. Az újjáépítést 1947-ben
rendelték el, és az össznemzeti és nemzetközi összefogásnak köszönhetően
a híd felavatásának 100. évfordulóján 1949 november 20.-án „kigyúlt a fény
a megszépült új Lánchídon”.
Következő alkotásunk a Margit-híd, amelynek építését
az 1870.évi X. tc. rendelte el. Ekkor vette át az állam a Lánchidat az
építő rt.-től. (Emléktábla az egyik oroszlánszobor alatt!) A híd tervét
Ernest Gouin francia mérnök készítette el, a vasszerkezetet a MÁV Gépgyár
kivitelezte. A kész hidat 1876 április 30.-án adták át a forgalomnak, nevét
a "Nyúlsziget" királynéjáról, IV. Béla lányáról, ( a később szentté avatott
) Margitról kapta. A szigeti bejárót a tervezéskor már figyelembe vették,
de megvalósítása előtt szabályozni kellett a Dunát, és egyesíteni a két
részből álló Margitszigetet. Ezen munkák elvégzése után kezdtek neki a
szárnyhíd építésének, melyet egy évi munka után, 1900-ban adtak át a forgalomnak.
Az átadás után eltelt 50 év alatt megnövekedett forgalmat a híd már nehezen
viselte, ezért a hidat kiszélesítették 1935/37-ben. Ezt a munkát a forgalom
fenntartása mellett végezték. A II. vh. alatt ezt a hidat is aláaknázták.
A robbanás -máig kiderítetlen okból- a legnagyobb forgalom közepette következett
be 1944 november 4.-én, ekkor pusztultak el a pesti oldali nyílások. A
megmaradt szerkezeteket a németek-a szárnyhíd kivételével (robbantása nem
sikerült) megsemmisítik. Az újjáépítést 1947-ben kezdik el, és a kész hidat
1948 augusztus 4.-én adják át a forgalomnak.
Harmadikként a Déli Vasúti híd épült meg, amelynek
magyar tervezője ismeretlen (Talán Feketeházy János?) Az építést 1873/77
között végzi el a MÁV Gépgyár. Ez a szerkezet nagyon rossz minőségű acélból
készült, ezért az építés után 40 évvel elhatározzák annak teljes kicserélését.
Mivel a vasúti forgalmat fenn kellett tartani, ezért a pilléreket észak
felé meghosszabbítják. Itt épült fel az új szerkezet 1911/13 között. Ezt
az új szerkezetet robbantják fel a német csapatok 1944. december 31-én.
A ma látható (végleges) ikerhíd egyik része az eredeti pilléreken épült
fel 1948-ban. Addig is fenn kellett tartani a forgalmat, ezért félállandó
jelleggel híd épült az északi pilléren, ahol nem volt útjában a végleges
szerkezetnek. Az ikerhíd másik felét 1953-ban adják át, ekkor a félállandó
szerkezetet elbontják,és darabjait az Újpesti Vasúti Híd újjáépítésénél
használják fel.
Az Újpesti Vasúti Híd ötödikként épül fel
Budapesten az olasz Fratelli cég tervei alapján. (Az esztergomi vonal magánkézben
volt!) Az építést 1894/96 között ők végezték el, és a kész
hidat 1896. november 3-án avatták fel. Ez az időközben megerősített szerkezet
esett áldozatul a II. világháborúnak 1944. december 29-én. (Az Óbuda felől
számított 2. rész kivételével.Ebből Sió-híd lett Simontornyán.) Az újjáépítéshez
1954-ben fogtak hozzá, és az első vonat 1955. május 21-én haladt át a Dunán.
A hídszerkezet ideiglenes jellegű, kicserélése a közeljövőben lesz időszerű…