Hidak a Duna felett 3.
Miről is szól a 3. rész, kérdezhetnéd tisztelt
olvasóm. Hiszen már összefoglaltam hídjaink építéstörténetét, az elkészült
részekből minden érdeklődő tájékozódhat. De nem beszéltem még a négy Duna-ági
hidról, és szólni kell -sajnos- a pontonhidakról is. Induljunk el tehát
északról dél felé, ahogy a jó öreg Duna halad…
Északról haladva 1. számú darabunk
a Hajógyári-sziget hídja. A ma látható szerkezet már a negyedik. Az elsőt
még az ókorban emelték, az isz. II. században. Pannonia Inferior tartomány
ura, a helytartó, a szigeten emelt palotában lakott. A hídszerkezet
építtetője Hadrianus ( a későbbi császár ), aki isz. 106-ban mint helytartó
tartózkodott Aquincumban, ( a mai Óbuda ). A pillérmaradványokat a mederkotrás
közben megtalálták, a helytartói palota romjait a -már megszűnt- Hajógyár
épületei fedik le, feltárása időszerű lenne...
Ugorjunk az időben! A Hajógyárat 1835-ben
alapították, a mérnökök 1858-ban építették a második szerkezetet.
A híd fából készült, és 26 évig (!) teljesítette feladatát.
A típus is egyedülálló volt a hazai viszonylatban : tolóhíd.1884-ben a
gyár főmérnöke, Remmel Péter két pilléren álló emelőhidat épített
és ez a harmadik szerkezet 1968-ig állott fenn. Elavulása után épült fel
a ma látható vasbeton híd,amely a negyedik műtárgy.
Ugyancsak a Hajógyári-szigethez kapcsolódik
a 2. számú híd, amelyet a Déli Vasúti Hídnál (ld. 1. rész!)
elbontott ideiglenes szerkezetből építettek 1954-55 -ben. ( Ugyanebből
az anyagból épült fel az Újpesti Híd is! Ld. 1. rész.) A Csepeli-híd
építését 1926-ban kezdték el, tervezője a kikötőügyek kormánybiztosa
Dieter János volt.Az 1928-ban elkészült szerkezet az ostrom során
kevéssé sérült meg.1949-51-ben azonos formában,de kb. 1 méterrel
magasabban épült fel mellette a gyorsvasút hídja. Ez az áldatlan
állapot csak 2001-ben változott meg, igaz ekkor gyökeresen: a közúti hidat
elbontották és korszerű, 2x2 sávos feszített beton szerkezet épült fel
helyette. Ez a 3. Duna -ági híd.
A 4. szerkezetünk a Gubacsi-híd,
amely a soroksári Duna-ágat íveli át.1924-ben építették, tervezője
Zsimondy Béla. Eredetileg gyorsvasúti vonal ,de a forgalom növekedése miatt
1978-ban a vasúti forgalmat megszűntették. Az ostrom során a németek
ezt a hidat is felrobbantották, de az újjáépítést 1947-re sikerült befejezni.
Budapest ostroma során a visszavonuló
német csapatok minden dunai átkelőt felrobbantottak. Amíg az újjáépítés
be nem fejeződött, pontonhidak szolgálták az összeköttetést. Három közúti
és egy vasúti hadi ponton épült fel. A vasútit a Déli Vasúti Híd (ld. 1.
rész!) pótlására építette a Vörös Hadsereg egy vágánnyal. A közúti
pontonok közül az első az Erzsébet-híd roncsai mellett (ld.2. rész!) épült
fel Petőfi pontonhíd néven. A pesti népnyelv csak "Böske híd " néven emlegette.
Épült egy félállandó jellegű szerkezet is, mivel kiderült, hogy fővárosunk
hídjai nem építhetők újjá hamar. A kész építményt 1946 I. 18-án
adták át a forgalomnak Kossuth-híd néven. A szerkezet acélból és fából
épült, de felhasználtak fémroncsokat is… Ezt a hidat, amely a Parlament
és a Batthyány tér között ívelte át a folyót, 1960-ban lebontották. Mind
a
pesti, mind a budai oldalon emléktábla jelöli a helyét. A másik két pontont
1946 tavaszán építették. Az egyik a Margit-hidat (ld. 1. rész!) helyettesítette
-a népnyelv csak "Manci hídnak" kersztelte el- a másik a mai Petőfi-híd
(Ld. 2. rész!) pótlására épült. ( Ennek a pestiek nem adtak nevet.) Az
ideiglenes hidakat csak a Lánchíd ( Ld. 1. rész! ) Újjáépítése után bontották
el véglegesen.
Tisztelt olvasóim! A 3. résszel "túránk"
végére értünk, remélem találkozunk legközelebb egy újabb "időutazás"
alkalmából!